|
|
HISTORIE SPOLEČNOSTI
|
|
|
|
Rok 1945
|
|
– provoz autobusové dopravy zajištěn soukromými dopravci a podnikem ČSD
|
|
leden 1949
|
|
– zřízení národního podniku ČSAD zákonem č. 311/48 Sb. z 20. prosince 1948
|
|
Rok 1960
|
|
– ČSAD ÚAN Praha Florenc s.p. existuje jako součást krajského podniku ČSAD KNV Praha n.p.
|
|
Rok 1992
|
|
– privatizace ČSAD ÚAN Praha Florenc s.p. v první vlně kupónové privatizace na akciovou společnost
|
|
Rok 2000
|
|
– rozdělení společnosti na ČSAD ÚAN Praha Florenc a.s. a ČSAD Praha Pankrác a.s.
|
|
Rok 2000
|
|
– vydělení z ČSAD ÚAN Praha Florenc a.s. 100% dceřiné společnosti Pražská dopravní a.s., která spravuje autobusové terminály vlastněné ČSAD ÚAN Praha Florenc a.s.
|
|
Rok 2004
|
|
– společnost ČSAD Praha holding a.s. se stala právním nástupcem společností ČSAD ÚAN Praha Florenc a.s. a ČSAD Praha Pankrác a.s.
|
|
Rok 2005
|
|
– zrušení společnosti Pražská dopravní a.s., provoz terminálů nadále zajišťuje ČSAD Praha holding a.s.
|
|
HISTORIE AUTOBUSOVÉHO NÁDRAŽÍ PRAHA FLORENC
|
|
|
|
Vznik autobusového nádraží Praha Florenc je datován po II. světové válce v Karlínské části, která leží v trojúhelníkové oblasti železničních tratí (proto název delta) mezi oblouky Negrelliho viaduktu, později „dolní nádraží I.“ (dnešní parkoviště pro osobní auta).
Druhá část pozemku tzv.„horní nádraží“ (současné nádraží), byla původně využívána jako uhelné sklady.
V roce 1948 byla zahájena stavba autobusového nádraží, kde přibližně uprostřed plochy stála v parku dřevěná budka výpravčího a hlasatelky. Vjezd do nádraží byl od Muzea hlavního města Prahy.
Samotný provoz autobusového nádraží byl zahájen 17.června 1948.
V roce 1949 byla vybudována „výpravní“ budova s čekárnou pro cestující, pokladnami, restaurací, odpočívárnou řidičů a průvodčích a toalety. Budova se nacházela v místech dnešního parkoviště Kiss & ride.
S výstavbou metra (stanice Sokolovská) došlo k rekonstrukci autobusového nádraží (výpravní budova musela být zbourána), původní vjezd do nádraží byl uzavřen, park uprostřed nádraží s výpravní budovou byl zrušen a došlo ke změně odjezdových nástupišť v podstatě do dnešní podoby.
Z budovy v Křižíkově ulici byla vybudována „výpravní“ budova, resp. hala pro potřeby autobusového nádraží, v letech 1970 – 1973 byly vybudovány přechodové lávky přes nádraží a na tzv. „dolním nádraží II.“ nově vzniklo dalších 15 nástupišť. V roce 1974 byla vybudována automatická mycí linka na „dolním nádraží II.“, vč. čerpací stanice.
V roce 2002 bylo autobusové nádraží značně zasáhnuto povodněmi.
Průlom nastal 17.června 2008 kdy byla otevřena Nová odbavovací hala s nejmodernějšími technologiemi, předprodeji, informační službou, restauracemi,atd. Od této doby se nádraží výrazně změnilo.
V roce 2009 byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce autobusového nádraží , v první fázi došlo k opravě zastřešení ochozu na nástupištích č. 1 – 9, kompletní rekonstrukci sociálního zařízení na nástupišti č. 3.
Následovalo odstranění části přechodové lávky z roku 1972, nově byly zrekonstruovány všechny přístřešky na nástupištích a došlo k celkové opravě příjezdové hrany u původní odbavovací haly v Křižíkově ulici, kde vzniklo nové Tourist Centre se širokými službami pro veřejnost.
Rozsáhlými rekonstrukcemi se autobusové nádraží Praha Florenc stalo nejmodernějším nádražím, které splňuje veškeré evropské standardy a poskytuje komfort jak široké veřejnosti, tak dopravním společnostem, využívající toto centrální autobusové nádraží.
|
|
|
|